Stryhns freder ansatte på Langeland
En usædvanlig aftale mellem ejer og medarbejdere skal sikre de cirka 100 arbejdspladser på Stryhns pølsefabrik på Langeland.
Men ikke alle historier følger denne skabelon, for på Langelænder-pølsefabrikken har ejeren Stryhns indgået en helt speciel aftale med de 100 ansatte.
- Vi har valgt at investere og satse på fremtiden på Langeland. Det skyldes ikke mindst medarbejdernes imødekommenhed og vilje til også at ville gøre noget ekstra. De er alle gået med til en kollektiv lønnedgang på 10 procent. En beslutning, som vi selvfølgelig godt ved, hverken var nem eller sjov, siger Kristian Kornerup Jensen, administrerende direktør for Stryhns AS.
Som modydelse for lønnedgangen får medarbejderne altså en slags udvidet garanti for, at arbejdspladserne ikke er på vej væk.
- Til gengæld viser vi også, at der er handling bag vores ønske om at bevare produktionen på Langeland. Vi har for nyligt investeret i nye maskiner, udviklet flere nye varianter frem mod grillsæsonen og skabt et helt nyt design. Det er vigtigt for os at vise, at vi virkelig vil gå meget langt for at føre de stolte pølsemagertraditioner videre på Langeland, så de op mod 100 medarbejdere kan beholde deres job, og for at en Langelænder bliver produceret lige nøjagtig dér, hvor en Langelænder bør blive produceret, siger direktøren.
"Made in Langeland"
Og noget tyder på, at satsningen bærer frugt. I løbet af årets første tre måneder er det lykkes Langelænder at øge markedsandelen med 15 procent sammenlignet med samme periode sidste år. Ser man på den seneste måned alene, er markedsandelen i marts øget med 50 procent i forhold til sidste år.
Selvom konkurrencen kun er blevet hårdere de senere år, er Langelænder fortsat danskernes foretrukne pølse i de store kæder som Dansk Supermarked, Coop og Reitan til forskel fra den frie sektor, der har valgt at give så meget plads til tyskproducerede pølser, at der ikke er plads til de langelandske pølser i deres butikker.
- Vi kunne jo også have valgt at flytte produktionen til Tyskland. Men vi synes, det er for let og kortsigtet en løsning. Vi vil gerne tænke mere ansvarligt og langsigtet, og derfor satser vi på Langeland. Vi tager kampen op med nye varianter til grillen, der alle er mærket med ’produceret på Langeland’. Bare som en lille reminder om, at det ikke bare er dansk, men langelandskproduceret. Markedet omkring os presser ekstremt meget på, og derfor må vi differentiere os over for de danske forbrugere. Vi er kendte for at producere pølser af den højeste kvalitet på Langeland, og det skal vi fortsætte med, siger Kristian Kornerup Jensen.